بنیانگذاران معمولاً می دانند که چند آهنگ دارند، اما ممکن است بودجه ای برای راه اندازی خود با یک سیستم اکسپرس نداشته باشند. در حالی که این ممکن است برای مدتی کارساز باشد، سرمایهگذاران میخواهند استراتژیهای واضح و مبتنی بر دادهها را برای چگونگی استفاده یا استفاده از پولشان برای دستیابی به بازده ببینند.
این راهنما شما را از طریق مراحل ضروری برای توسعه بودجه ای که از رشد حمایت می کند و به ایجاد یک مورد تجاری قوی برای سرمایه گذاران بالقوه کمک می کند، راهنمایی می کند.
مزایای بودجه بندی
آنچه اندازه گیری می شود مدیریت می شود.
این که آیا شما از قبل شروع به کار کرده اید یا بودجه سری A را جمع آوری کرده اید، بودجه بسیار مهم است. آنها با نشان دادن برنامه ریزی موثر به تخصیص منابع، پیش بینی جریان نقدی و جذب سرمایه گذاران کمک می کنند.
به عنوان مثال، هنگامی که در مرحله درآمد هستید و برای سود فعالیت می کنید، بودجه شما یک ابزار ناوبری است. مقایسه بودجههای گذشته با هزینهها و درآمدهای جاری، روشن میکند که کدام سرمایهگذاریها نتیجه میدهند و در کجا باید کاهش انجام شود.
مزایای دیگر عبارتند از:
- تخمین نقطه سربه سر و پول نقد.
- پیش بینی مازاد، به شما زمان می دهد تا از قبل برای سرمایه گذاری برنامه ریزی کنید.
- صورت های مالی، ترازنامه و صورت های درآمد را برای به اشتراک گذاشتن با سرمایه گذاران و اعتباردهندگان ایجاد کنید.
- بهبود مدیریت هزینه و کنترل هزینه.
- ساده سازی تهیه و انطباق مالیات.
استراتژی های بودجه برای استارت آپ ها
برنامه ریزی مالی بدون شک ریاضی سنگینی است، اما یک عنصر خلاقیت نیز وجود دارد. بودجه بندی باید بر اساس شرایط و اهداف منحصر به فرد استارتاپ شما انجام شود. به هر حال، استارتآپهای قبل از شروع، مرحله رشد و بلوغ کاملاً متفاوت عمل میکنند و فرآیند بودجهریزی آنها نیز متفاوت است.
در اینجا چند رویکرد استارت آپ ها به طور معمول استفاده می شود:
بودجه بندی تاریخی از داده های گذشته به عنوان مبنایی برای آینده استفاده می کند. استارتآپهای کاملاً جدید از تجملات بودجهریزی تاریخی برخوردار نیستند، اما آنهایی که برای مدتی فعال بودهاند، میتوانند بر اساس تجربیات اخیر تخمینهای معقولی داشته باشند.
بودجه ریزی مبتنی بر صفر شامل بازسازی بودجه از صفر برای هر دوره جدید است. هزینه ها به صورت موردی تحلیل و توجیه می شوند. این رویکرد نسبت به استفاده از بودجه بندی تاریخی وقت گیرتر است، اما می تواند مقرون به صرفه تر نیز باشد.
بودجه های جاری به جای سالانه، ماهانه یا فصلی به روز می شوند. تعدیلهای منظم برای استارتآپها در بازارهای غیرقابل پیشبینی یا تغییرات سریع ایدهآل هستند.
درصد بودجه بندی درآمد بودجه را بر اساس نسبت های ثابت درآمد پیش بینی شده تخصیص می دهد. این روش ممکن است جذاب به نظر برسد زیرا به بنیانگذاران جدید اجازه می دهد تا از هنجارهای صنعت برای مقایسه سرمایه گذاری های خود استفاده کنند. با این حال، بودجه بندی با استفاده از درصدهای ثابت به جای برآوردهای واقعی نیاز به طور بالقوه معکوس است.
بودجه ریزی پروژه محور پول را به صورت موردی تخصیص می دهد و به شما این امکان را می دهد که دقیقاً منابع را بر اساس نیازها و بازدهی خاص پروژه تخصیص دهید.
بودجه بندی سناریویی برنامه هایی برای سناریوهای مختلف از محافظه کارانه تا خوش بینانه. با وادار کردن شما به تصمیم گیری از قبل در محل قرار دادن وجوه کمیاب یا مازاد، می توانید سریعتر به تغییر محیط کسب و کار واکنش نشان دهید.
گام به گام: ایجاد یک بودجه راه اندازی موثر
برای داشتن یک بودجه مفید، لازم نیست هر پنی را ردیابی کنید یا پیش بینی های کاملا دقیق انجام دهید. پیش بینی درآمد و هزینه بر اساس مفروضات کاملاً آگاهانه طبیعی است.
نکته کلیدی این است که در مورد فرضیات و پیش بینی های خود محتاط باشید. منطقی است که درآمدها و هزینه ها را کم بیان کنیم، نه برعکس.
مرحله 1: ابزارهای خود را جمع آوری کنید و یک سیستم را انتخاب کنید
بسته به شرایط خود، می توانید با هر چیزی از یک صفحه گسترده ساده گرفته تا نرم افزار حقوق و دستمزد DIY یا خدمات حسابداری برون سپاری شده از indinero شروع کنید.
صرف نظر از تصمیم شما، بودجه بندی فعالیتی یکباره نیست. این یک فرآیند پویا است که نیاز به بررسی منظم دارد. شما هرگز نمی خواهید در موقعیت جستجوی ایمیل ها برای دریافت رسید و فاکتور باشید. طراحی یک فرآیند سیستماتیک برای ردیابی جریان های نقدی، کلید بهداشت بودجه است.
حداقل، سیستم بودجه ریزی شما باید از اختلاط وجوه شخصی و تجاری خودداری کند. علاوه بر این، باید ثبت سوابق را متمرکز کند، بنابراین هرگز مجبور به جستجوی اطلاعات نباشید و شامل تطبیقهای منظم بانکی، بررسی هزینهها و درآمدها شود.
مرحله 2: هزینه های اولیه راه اندازی را تعیین کنید
این سرمایهگذاریها باید قبل از راهاندازی رسمی انجام شود و همه چیز از ثبت شرکت LLC گرفته تا خرید تجهیزات، فضای اداری و وسایل نقلیه را پوشش دهد.
هنگام برنامه ریزی، هزینه ها را به دسته های مبهم مانند «هزینه های وب سایت» یا «بازاریابی» تقسیم نکنید. در عوض، هر کدام را به اجزای سازنده آن تقسیم کنید. هرچه جزئیات بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید هزینه ها را تخمین بزنید، تعیین کنید کجا را کاهش دهید و از غافلگیری جلوگیری کنید.
به عنوان مثال:
- دامنه وب: 15 دلار در سال
- میزبانی: 50 دلار در ماه
- طراحی: 2000 دلار هزینه یک بار مصرف
- Semrush: 100 دلار در ماه
- Mailchimp: 100 دلار در ماه
مرحله 3: هزینه های ثابت و متغیر ماهانه را برآورد کنید
این مرحله پایه و اساس بودجه فعلی شماست. این به شما ایده روشنی از منابعی که باید در طول زمان حفظ کنید، می دهد.
هزینه های ثابت بدون توجه به اینکه کسب و کار شما چگونه عمل می کند، یکسان بمانید. به عنوان مثال می توان به اجاره، مالیات بر دارایی و بیمه اشاره کرد. رفع آنها آسان نیست، بنابراین قبل از تعهد به قراردادهای بلندمدت، تصمیمات مقرون به صرفه بگیرید.
هزینه های متغیر هزینه هایی هستند که بسته به نحوه عملکرد کسب و کار تغییر می کنند: بازاریابی، نیروی کار، آب و برق و مواد خام نمونه هایی هستند. هزینههای متغیر بزرگترین منبع انعطافپذیری شما هستند که به شما امکان میدهند جریان نقدی را مدیریت کنید، سرمایهگذاریهای مؤثر را دو برابر کنید یا پیشنهادات محصولات زیانآور را کاهش دهید.
مرحله 4: درآمد پروژه و تعیین هدف
بسیاری از شرکت ها داده های تاریخی فروش را برای راهنمایی آنها ندارند، بنابراین این مرحله شامل حدس های آموزشی بر اساس بهترین اطلاعات موجود است. ایده خوبی است که هم برآوردهای خوش بینانه و هم محافظه کارانه ایجاد کنید.
به این فکر کنید که چقدر درآمد دارید نیاز دارند برای دستیابی به سودآوری در حالی که یک خط پایه محافظه کارانه تعیین می کند. سپس یک یا دو سناریو را محاسبه کنید که در آن از آن اهداف کوتاهی میکنید، نرخ سوخت و خطوط نقدی مرتبط را محاسبه کنید. در نهایت، سناریوهای خوش بینانه را در نظر بگیرید که در آن اهداف درآمدی با مقادیر متوسط و شگفت انگیز فراتر رفته است.
نتیجه گیری
چه در حال راهاندازی یا آماده شدن برای یک دور سرمایهگذاری هستید، یک بودجه خوب به استارتآپها قدرت میدهد تا با چالشها روبرو شوند، از فرصتها استفاده کنند و پتانسیل موفقیتشان را نشان دهند.
indinero با بیش از 100 سال تجربه حسابداری در کارکنان، با یک یا دو استارتاپ کار کرده است. ما یاد گرفته ایم که استارت آپ های اولیه گاهی اوقات من فکر می کنم آنها زمانی که واقعاً به یک حسابدار آنلاین نیاز دارند به یک مدیر مالی نیاز دارند. هنگامی که یک استارتاپ در حال رشد است و به دنبال جمع آوری سرمایه است، یک استراتژی مدیریت مالی نیمه وقت بدون شکستن بانک شروع به منطقی می کند.
هر کجا که در مسیر راه اندازی خود باشید، خوشحالیم که به شما کمک می کنیم. امروز برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.