ما با متخصص تجزیه و تحلیل ماتیاس بتاگ صحبت کردیم تا نظر او را در مورد دنیای تجزیه و تحلیل دیجیتال دریافت کنیم. او همچنین بنیانگذار Digital Analytics Hub، مجموعه ای از رویدادهای مجازی آینده است که توسط AT Internet حمایت می شود.
1. چشم انداز شما برای بازار تحلیل دیجیتال امروزی چیست؟
من معتقدم بازار تجزیه و تحلیل دیجیتال در یک چهارراه مهم قرار دارد. شکاف بین تجزیه و تحلیل دیجیتال و سایر منابع داده به سرعت در حال از بین رفتن است. بهجای یک منبع داده مستقل، دادههای دیجیتال «فقط» به منبع داده دیگری تبدیل میشوند. بنابراین نیاز به تخصص تجزیه و تحلیل دیجیتال همچنان رو به رشد خواهد بود – با این حال، و تا حدودی به طور غیر شهودی برای برخی، نقش تحلیلگر دیجیتال برای همیشه تغییر خواهد کرد.
در پایان دو نوع «آنالایزر دیجیتال» خواهیم داشت. متخصص پیاده سازی فنی و تحلیلگر/مشاور داده. نقش اول به یک کالای ضروری کاهش می یابد، در حالی که دومی تقاضای بالایی دارد زیرا می تواند ارزش قابل توجهی برای سازمان های خود ایجاد کند.
برای تبدیل شدن به این تحلیلگر/مشاور داده در آینده، کاندیداها باید دانش خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند و مجموعه جدیدی از مهارت ها را به دست آورند – پایتون و R از جنبه فنی – داستان سرایی و ارتباط از سوی دیگر.
به طور مشابه، در سراسر چشمانداز فروشنده، راهحلهایی که گزینههای یکپارچهسازی دادهها و قابلیتهای تجزیه و تحلیل انعطافپذیر را ارائه میدهند – که به تحلیلگران و سازمانها امکان میدهد از دادههایشان بهتر استفاده کنند – میتوانند مشتریان جدیدی را جذب کنند و هزینههای بالاتری را برای محصول درخواست کنند.
هم تحلیلگران و هم فروشندگان باید به سرمایه گذاری بر روی مهارت ها و محصولات خود ادامه دهند تا مرتبط بمانند. همچنان حیاتی است که آنها به حرف سهامداران و مشتریان خود گوش دهند و همچنین درک خوبی از موارد استفاده فعلی بازار داشته باشند.
2. شرکت ها با چه چالش های تحلیلی روبرو هستند؟
اگرچه فناوری به طور قابل توجهی بهبود یافته است و توانایی پردازش سریع و کارآمد داده ها بیشتر از همیشه است، اکثر سازمان ها با سه چالش کلیدی مشابه روبرو هستند. یعنی عدم وجود:
- چشم انداز روشنی از داده های خود و آنچه می توانند در مورد آن انجام دهند
- منبع و ساختار تحلیلی مناسب برای استفاده کامل از داده های موجود
- یک مسیر روشن از بینش به عمل (هم از نظر دو نکته بالا و هم از نظر اجرای فنی)
مدیران تحلیلگر اغلب درک درستی از نحوه غلبه بر این چالش ها ندارند. از طریق آموزش و تبادل دانش با همتایان در سازمانهای دیگر است که آنها میتوانند برای حل سه چالش فوق، اقدام مناسبی را در جهت خود ایجاد کنند.
3. تجزیه و تحلیل وب حدود 10 سال پیش به تجزیه و تحلیل دیجیتال تبدیل شد، اکنون تجزیه و تحلیل دیجیتال بیشتر و بیشتر به سمت مهندسی داده و علم داده حرکت می کند – آیا علم داده اکنون تجزیه و تحلیل دیجیتال را در اختیار خواهد گرفت؟
تجزیه و تحلیل وب یا دیجیتال هرگز فقط یک حرفه فنی نبوده است. اصطلاح “تجزیه و تحلیل وب” به دلیل ناپدید شدن مفهوم تغییر نکرد، بلکه به این دلیل بود که این برچسب دیگر همه زمینه های صنعت را توصیف نمی کرد. دلیل اصلی ظهور این حرفه، ارتباط بین اهداف تجاری و سنجش موفقیت پلتفرمها و کانالهای دیجیتال است که شامل طیف وسیعی از رشتهها و به نوبه خود بهینهسازی و چرخههای عمر است که با سرعت و سطح سریعتری اتفاق میافتد. از دقت در آینده، بسیاری از جنبههای دیگر خودکار خواهند شد و ابزارها همچنان به ارائه ویژگیهای پیچیدهتر و همچنین پشتههای فنی ادامه خواهند داد – و مهارتهای حرفهای متفاوتی تکامل خواهند یافت. اما در عین حال، فرآیندهای عملیاتی پیرامون آنها باید همسو و بهینه شوند. تکامل دیجیتالی مداوم مستلزم رویکردها و روشهای جدید است. افراد همیشه مورد نیاز خواهند بود تا الزامات کسب و کار را به اندازه گیری گره بزنند و از فناوری برای هدایت راه حل های هوشمند و داده محور استفاده کنند. برچسب “تجزیه و تحلیل دیجیتال” ممکن است برای تمرکز فعلی آن بسیار باریک شود، اما تا زمانی که بازاریابی آنلاین و پلتفرم های دیجیتال وجود دارد، از بین نخواهد رفت.
4. تحلیل از کجا میرود؟
دو روند کلیدی در آینده پدیدار خواهد شد. اول، سازمان های بیشتری شروع به درک قدرت کامل داده ها خواهند کرد. دوم، تجزیه و تحلیل بیشتر در بافت فرهنگی گنجانده می شود – به ویژه هنگامی که مدیران اطلاعاتی به طور فزاینده ای به موقعیت های سطح C می رسند. هر دو گرایش توسط علم داده و اتوماسیون بیشتر شتاب مییابند، که باعث میشود انواع تحلیلهای سنتی/تکالیف BI منسوخ شوند (مانند گزارشدهی).
همچنین شایان ذکر است که قوانین حفظ حریم خصوصی، همانطور که برخی در ابتدا پیش بینی می کردند، صنعت را محدود نمی کند. در عوض، از چندین جهت تغییر دهنده بازی است – با اطمینان از اینکه جمعآوری دادهها از ابتدا بر اساس حریم خصوصی و مطابق با GDPR است، شرکتها میتوانند ارزش قابلتوجهی به پیشنهاد خود اضافه کنند و اطمینان حاصل کنند که پردازش دادههای مداوم آنها هم از نظر قانونی شفاف است و هم از نظر قانونی بالاترین کیفیت این شامل طیف وسیعی از بخشهایی است که باید با بهترین شیوهها هماهنگ شوند – که منجر به گفتگوی گستردهتر بین سهامداران مختلف برای توسعه مدیریت دادههای هوشمند و دقیق و همچنین رویکردهای تحلیلی خاص برای نیازهای سازمانی مختلف میشود.
کلید افزایش ارزش و ایجاد روابط کاربر مبتنی بر اعتماد، کار با یک ارائه دهنده تجزیه و تحلیل اخلاقی و متمرکز بر حریم خصوصی است.
5. آیا می توانید در مورد Digital Analytics Hub و رویدادهای مجازی امسال در برلین و آتلانتا به ما بگویید؟
مرکز تجزیه و تحلیل دیجیتال (DA Hub) که توسط AT Internet حمایت می شود، مجموعه رویدادهای مشهور بین المللی است که کارشناسان پیشرو داده و تصمیم گیرندگان را از شرکت های بزرگ در سراسر جهان گرد هم می آورد. به دلایل واضح، رویدادهای DA Hub امسال به صورت آنلاین برگزار می شود. این قالب دارای بیش از 40 بحث میزگرد خواهد بود که توسط رهبران تحلیلی سمت مشتری هدایت می شود و بر اساس تبادل دانش بین رهبران تجزیه و تحلیل همتا خواهد بود. از راهبردی گرفته تا تاکتیکی، از مدیریت داده تا مدیریت افراد و همه چیز در این میان، این فرصت ارزشمندی برای شرکتکنندگان است تا چالشهای خود را آشکارا و صادقانه با متخصصانی که در موقعیت بهینه برای ارائه راهنماییاند – گفتگو کنند – گروه شرکای آنالیز.
هر دو رویداد – برلین، 15 ژوئنهفتم-17هفتم و آتلانتا، 5 اکتبرهفتم-7هفتم به صورت مجازی سازماندهی و اجرا خواهد شد.
ماتیاس بتاگ
ماتیاس، یکی از بنیانگذاران DA Hub، یک تحلیلگر دیجیتال و مشاور استراتژی است. پس از چندین سال کار با شرکت داروسازی بایر، او دفتر اروپایی Semphonic را در اوایل سال 2012 تأسیس کرد. او از سال 2009 تا 2018 مدیر آلمان برای انجمن تجزیه و تحلیل دیجیتال (DAA) بود و در مدرسه کسب و کار UBC Sauder (کانادا) مدرس بود. از 2012-2018 و سخنران در رویدادهای مختلف. او اخیراً قبل از پیوستن به ODOSCOPE به عنوان استراتژیست ارشد داده در سال 2019، شریک مدیریتی در Digital Motion بود.
عکس ها: میکال چیز