آیا می خواهید یک پروژه داده در شرکت خود ایجاد کنید تا عملکرد روزانه خود را نظارت کرده و بازگشت سرمایه خود را بهینه کنید؟ مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ ما چند نکته کلیدی در مورد چگونگی شروع ایجاد یک استراتژی گام به گام مبتنی بر داده برای کسب و کار خود داریم که عبارتند از: تعریف اهداف و KPI. پیکربندی راه حل تحلیلی با اجرای طرح علامت گذاری؛ و تجزیه و تحلیل داده ها، دموکراسی سازی و نظارت.
1. اهداف دقیقی را برای هدایت پروژه داده خود تعریف کنید
شما به تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی کرده اید و یک یا چند پلت فرم دیجیتال (وب سایت یا اپلیکیشن موبایل) دارید. همچنین می توانید کمپین های بازاریابی دیجیتال را اجرا کنید. برای درک بهتر رفتار، نیازها و انتظارات کاربران، باید داده های ترافیک خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید.
قبل از ورود به یک پروژه تجزیه و تحلیل داده، با ساختن برنامه استراتژیک کلی خود و تعریف مشکلاتی که ممکن است در بخش کسب و کار خود، ارزش پیشنهادی، ماهیت محصولات و/یا خدمات، هدف، محیط رقابتی و غیره با آن مواجه شوید، شروع کنید.
انجام ممیزی موقعیت یابی با استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) به شما این امکان را می دهد که به طور موثر اهداف اصلی خود را تعیین کنید. سپس با پیروی از روش SMART (Specific, Measurable, Atainable, Relevant and Time-Bound) اهداف تاکتیکی و عملیاتی هدفمند و قابل اندازه گیری را تعیین کنید. این اهداف به شما امکان می دهد ارزیابی کنید که آیا سایت یا برنامه شما به نتایج خود مطابق با استراتژی کلی شرکت می رسد یا خیر.
در اینجا چند نمونه از اهدافی است که می توانید دنبال کنید:
- از داده ها برای بهبود قیف اشتراک خود استفاده کنید
- برای بهبود فروش خود، کاربران «رهاشده» را دوباره در قیف تبدیل جذب کنید
- حفظ کاربران را دنبال کنید تا بهترین راهها را برای بازگرداندن آنها پیدا کنید
خوب است بدانید: بدیهی است که می توان همزمان چندین هدف مختلف را دنبال کرد، اما به شما توصیه می کنیم روی اولویت بندی نیازهای خود کار کنید.
2. متریک ستاره شمالی و KPIهای ثانویه مرتبط را تعریف کنید
ردیابی اهداف به شما امکان می دهد ارزیابی کنید که اقدامات شما چقدر به موفقیت کسب و کار کمک می کند. “تبدیل”های شما، یعنی. بسته به سطح اولویت هدف، درصد بازدیدکنندگانی که یک پیشنهاد پولی را مشاهده میکنند و تبدیل میکنند، میتواند اشکال مختلفی داشته باشد و میتواند کلان یا خرد باشد. به عنوان مثال، تبدیل کلان یک خرید، درخواست آزمایشی یا پیشنهاد است. microconversion اشتراک خبرنامه، ایجاد حساب، یا دانلود یک ابزار یا کاغذ سفید است.
هنگامی که اهداف شما به تبدیل تقسیم شدند، می توانید معیارهای عملکرد مرتبط را شناسایی کنید. برای شروع، ما به شما توصیه می کنیم که فقط چند مورد را انتخاب کنید که به عنوان مرجع برای همه کارکنان شرکت مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می کنیم با تعیین متریک ستاره شمالی، مفهومی که توسط شان الیس، بنیانگذار انجمن GrowthHackers تعریف شده است، شروع کنید. این KPI اصلی است که به شما امکان می دهد ارزش محصول یا خدمات خود را برای کاربران خود به عینی ترین شکل ممکن اندازه گیری کنید. این معیاری منحصر به فرد برای هر شرکت است و کل نیروی کار باید روی آن تمرکز کند تا رشد بلندمدت تضمین شود. این معیار نمی تواند حجم بازدید از صفحه یا تعداد اشتراک ها باشد، زیرا باید واقعاً مزایای آن را برای کاربر نشان دهد. به عنوان مثال، برای فیس بوک NSM «تعداد کاربران فعال روزانه» در شبکه اجتماعی، برای Spotify «زمان گوش دادن» و برای AirBnB «تعداد شب های رزرو شده» است.
علاوه بر متریک ستاره شمالی، شما هنوز باید شاخص های دیگری را برای ردیابی برای پوشش تمام اهداف خود شناسایی کنید، اما همچنین برای درک و تجزیه و تحلیل NSM خود بیشتر پیش بروید. اگر NSM شما در حال سقوط است، باید بتوانید دلیل استفاده از سایر KPI های خود را تعیین کنید.
با تنظیم NSM روی «نرخ اشتراک کاربر جدید»، در اینجا چند نمونه از KPI های اضافی وجود دارد که می توانید آنها را ردیابی کنید:
- تعداد ورودیهای موجود در قیف اشتراک
- تعداد خروجی ها در طول قیف اشتراک و اینکه آیا آنها از سایت خارج شده اند یا مانده اند
- مواردی که بیشترین اشتراک را ایجاد می کنند
- ساعت ضبط اشتراک
3. راه حل تجزیه و تحلیل خود را برای جمع آوری داده های مرتبط تنظیم کنید
هنگامی که اهداف استراتژیک و شاخص های کلیدی عملکرد خود را انتخاب کردید، زمان آن است که برنامه برندسازی خود را ایجاد کنید تا تمام عناصر مورد نیاز برای دستیابی به معیارهای خود را شناسایی کنید. آیا می خواهید عملکرد قیف اشتراک خود را ردیابی کنید؟ شما باید تمام رویدادهای لازم را برای جمع آوری تمام داده ها از هر مرحله از قیف اندازه گیری کنید. علاوه بر رویدادها، آیا می خواهید پیگیری کنید که آیا کاربران وارد سیستم شده اند یا خیر؟ شما باید شناسه کاربری را جمع آوری کنید. آیا می خواهید نظارت کنید که کدام مقاله بیشترین اشتراک را ایجاد می کند؟ در مرحله بعد، باید عنوان مقاله، اما شاید دسته، تاریخ انتشار، یا هر ویژگی واجد شرایط دیگری را نیز تگ کنید.
اکنون، از نقطه نظر فنی، برای یکپارچه سازی طرح برچسب گذاری، یا از طریق یک سیستم مدیریت برچسب (TMS) می روید یا مستقیماً این کار را انجام می دهید. اگر از TMS استفاده میکنید، از خود بپرسید که آیا قبلاً در سایت شما وجود دارد یا باید از ابتدا شروع کنید. پاسخ میزان تلاش مورد نیاز برای ادغام طرح نشانه گذاری و منابعی را که باید استفاده کنید را مشخص می کند. به عنوان مثال، اگر TMS قبلاً یکپارچه شده باشد، به احتمال زیاد می توانید کل پیاده سازی را خودتان انجام دهید. از طرف دیگر، اگر نیاز به نصب TMS دارید یا بدون آن پیش میروید، برای انجام این مراحل به تیمهای فنی خود نیاز خواهید داشت.
مهم است: فراموش نکنید که یکپارچه سازی را چند بار تست کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند! سیستمی که از همان ابتدا به خوبی اجرا شده باشد، روزهای بی شماری را بعداً از نگهداری شما صرفه جویی می کند.
4. داده ها را در قالب های مرتبط با همکاران خود به اشتراک بگذارید
به طور کلی، یک پروژه تجزیه و تحلیل نقش های مختلف شرکت را ایفا می کند: تحلیلگران وب، مدیران محصول، تیم های بازاریابی، نمایندگان فروش، مدیران شرکت و موارد دیگر. مطمئن شوید که همه ذینفعان و کاربران درگیر در داده های بالادستی و پایین دستی را شناسایی کنید تا تمام نیازهای کارکنان را برآورده کنید. علاوه بر اعمال برچسبهای نشان داده شده در بالا، حتماً پیکربندی را تنظیم کنید، از جمله ایجاد بخشها یا معیارهای خاص برای کسب و کارتان.
سپس، برای هر نمایه، فرمت صحیح استخراج داده ها و ماهیت اطلاعاتی را که می خواهید منتقل کنید، در نظر بگیرید:
- ان مدیر پروژه سئو به منابع ترافیک و شاید تبدیل نیاز دارد، اما تجزیه و تحلیل از پیش ساخته شده احتمالا به اندازه کافی خوب خواهد بود.
- الف مدیر محصول می خواهند فروش دقیق تولید شده توسط محصول یا خط محصول خود را ردیابی کنند و تمام اطلاعات فنی در مورد اقلام را در سطح بسیار دقیقی از جزئیات داشته باشند.
- مدیریت میخواهد یک مرور کلی از KPIهای کلیدی کسبوکار در قالبی ساده و کاربرپسند داشته باشد تا تصمیمهای استراتژیک درست را به سرعت اتخاذ کند.
5. عملکرد پروژه تحلیلی خود را تجزیه و تحلیل کنید و به طور مداوم نظارت کنید
همه چیز درست است و تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید پروژه تحلیلی شما به یک فعالیت روزانه تبدیل می شود. و آن را به عنوان یک ماموریت ساده تک تیر در نظر نگیرید. استراتژی داده در طول زمان و در راستای تغییرات در شرایط شرکت، عرضه محصولات یا خدمات جدید، تغییر در زمینه اقتصادی یا محیط رقابتی، یا ظهور رفتارهای مصرف کننده جدید، تکامل می یابد.
در اینجا چند نکته ارزشمند وجود دارد:
- داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید و KPI های خود را از نزدیک و دقیق ردیابی کنید تا به طور موثر تمام فعالیت های تجاری خود را مدیریت کنید و کلیدهای بهینه سازی ROI خود را کشف کنید.
- تشخیص ناهنجاری یا پیشبینی روند واکنش رویدادهای آینده یا پیشبینی افزایش یا کاهش در شاخصهای عملکرد خاص.
- مطمئن شوید که طرح علامت گذاری را تطبیق داده اید اگر سایت برای مثال با افزودن ویژگی های جدید تکامل یابد. شما باید این ویژگی های جدید را پیاده سازی کنید و آنها را به دقت کنترل کنید تا از خرابی جلوگیری کنید.
- نیازهای در حال تغییر را پیگیری کنید از تجارت ممکن است نیاز به ایجاد منابع جدید (بخش ها، معیارها، داشبوردها و غیره) یا به روز رسانی نشانه گذاری داشته باشید.