نحوه محاسبه سریع حاشیه در مقابل نشانه گذاری


از آنجا که این اصطلاحات می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند، دانستن نحوه محاسبه حاشیه در مقابل نشانه گذاری می تواند دشوار باشد. هر دو معیار سودآوری هستند که معمولاً به صورت درصد بیان می‌شوند، اما نشانه‌گذاری میزان افزایش قیمت‌ها را نسبت به هزینه‌ها اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که حاشیه نشان‌دهنده میزان سود فروش است.

اگر هنوز هم گیج کننده به نظر می رسد، نگران نباشید. در این مقاله، ما شما را از طریق فرمول‌ها راهنمایی می‌کنیم، مثال‌هایی را ارائه می‌کنیم که به وضوح تفاوت را مشخص می‌کنند، و در مورد موارد استفاده از حاشیه و نشانه‌گذاری پیشرفته بحث می‌کنیم.

واژگان ضروری حسابداری را برای کارآفرینان دریافت کنید

با یادگیری زبان حسابداری، روابط قوی تری با مشاوران مالی، حسابداران و سرمایه گذاران ایجاد کنید.

فرهنگ لغت خود را دانلود کنید

بررسی کنید

درک حاشیه و نشانه گذاری برای اطمینان از قیمت گذاری سودآور مهم است. اگر آنها خیلی کم یا خیلی زیاد باشند، می تواند منجر به از دست دادن فروش یا درآمد شود. اما قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه نشانه گذاری در مقابل حاشیه را محاسبه کنیم، چند تعاریف اساسی وجود دارد که باید پوشش دهیم.

درآمدها پولی است که شرکت شما از فروش محصولات یا خدمات به دست می آورد.

بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) مجموع هزینه های مستقیم تولید یک کالا یا خدمات است. این ممکن است شامل مواد خام، تجهیزات و دستمزد پرداختی به کارگرانی باشد که مستقیماً در این فرآیند دخیل هستند.

هزینه های عملیاتی شامل تمام هزینه های غیرمستقیم اداره یک تجارت مانند اجاره، بازاریابی و هزینه های اداری می شود.

سود ناخالص به درآمد باقی مانده پس از کسر COGS اشاره دارد.

سود عملیاتی سود را پس از حذف COGS و هزینه های عملیاتی اندازه گیری می کند.

سود خالص واقعی ترین معیار سود است که نشان دهنده آن چیزی است که پس از کسر تمام هزینه های تجاری باقی می ماند.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله ما را در مورد درآمد خالص در مقابل درآمد ناخالص بخوانید.

چگونه مارجین را محاسبه می کنید؟

حاشیه سود نسبتی است که میزان درآمد کسب و کار شما از یک محصول یا خدمات را اندازه می گیرد. انواع مختلفی از این اصطلاح وجود دارد: حاشیه سود خالص، حاشیه سود عملیاتی، حاشیه واحد و حاشیه سود ناخالص. در زیر به هر یک از این موارد نگاه خواهیم کرد، اما زمانی که متخصصان مالی در مورد “حاشیه” صحبت می کنند، معمولاً به معنای حاشیه ناخالص هستند: سود حاصل از فروش پس از کسر COGS.

نحوه محاسبه مارجیننحوه محاسبه مارجین

فرمول حاشیه

فرمول محاسبه مارجین درصد سود را با کسر هزینه ها از درآمد، تقسیم درآمد و سپس ضرب در 100 به دست می دهد.

حاشیه = (درآمد – هزینه)/درآمد x 100

دانستن نحوه محاسبه مارجین پیچیده تر از آن چیزی است که این فرمول نشان می دهد. بسته به آنچه شامل می شود، حاشیه های مختلفی وجود دارد که هر کدام بینشی منحصر به فرد از کسب و کار شما ارائه می دهند.

تصویرتصویر

چگونه نشانه گذاری را محاسبه می کنید؟

در حالی که مارجین نشان می دهد که چقدر سود به عنوان درصد از درآمد کسب می کنید، نشانه گذاری اطلاعات مشابه را به عنوان درصدی از هزینه ها نشان می دهد. محاسبات نشانه گذاری یک ابزار ضروری مدل سازی مالی است که به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد تا تعیین کنند که به چه تعداد فروش و با چه قیمتی نیاز دارند تا به سطوح مختلف سودآوری برسند.

فرمول علامت گذاری

نشانه گذاری به میزان افزایش قیمت یک واحد نسبت به هزینه آن اشاره دارد. فرمول نشانه گذاری هزینه را از قیمت فروش کم می کند، سپس بر بهای تمام شده تقسیم می کند و در نهایت در صد ضرب می شود.

نشانه گذاری = (قیمت فروش – قیمت) / قیمت x 100

نمونه هایی از محاسبه نشانه گذاری در مقابل حاشیه

گاهی اوقات یادگیری با مثال ساده تر از فرمول یا تعریف است.

فرض کنید نرم افزار برچسب سفید شرکت شما بخشی از یک بسته خدمات جامع است. مشتریان شما می توانند مستقیماً به تامین کننده مراجعه کنند، اما برای آنها راحت تر است که از طریق شما مراجعه کنند زیرا شما سایر جنبه های تجارت آنها را نیز مدیریت می کنید.

از آنجایی که نشانه گذاری معمولاً بر اساس واحد محاسبه می شود، ما نیز حاشیه به ازای هر واحد را محاسبه خواهیم کرد. ارائه دهنده شما 70 دلار برای هر کاربر و شما 100 دلار از مشتریان دریافت می کنید. پس از اجرای محاسبات از طریق فرمول‌های مربوطه، متوجه می‌شوید که 42% نشانه‌گذاری می‌کنید در حالی که از حاشیه 30% استفاده می‌کنید.

مثالی از محاسبه نشانه گذاری در مقابل حاشیهمثالی از محاسبه نشانه گذاری در مقابل حاشیه

نحوه محاسبه نشانه گذاری از حاشیه

این مراحل را دنبال کنید. ما از همان اعداد مثال قبلی خود استفاده می کنیم که با حاشیه 30% شروع می شود.

نحوه محاسبه نشانه گذاری از حاشیهنحوه محاسبه نشانه گذاری از حاشیه

نحوه محاسبه حاشیه نشانه گذاری

برای محاسبه حاشیه نشانه گذاری، روند مشابهی را در بالا اما به ترتیب معکوس دنبال کنید. ما با حاشیه 42 درصد شروع خواهیم کرد.

نحوه محاسبه حاشیه نشانه گذارینحوه محاسبه حاشیه نشانه گذاری

دنبال کردن این مراحل باید به شما ایده دهد که چگونه حاشیه و نشانه گذاری با هم کار می کنند. هنگامی که با اعداد بزرگتر در تجارت خود کار می کنید، منطقی است که از صفحه گسترده استفاده کنید. علاوه بر این، نرم افزار حسابداری ممکن است دارای ویژگی هایی باشد که می تواند محاسبات حاشیه به نشانه گذاری را برای شما انجام دهد.

توجه داشته باشید که انجام این محاسبات در دنیای واقعی بیش از مثال های ما شامل می شود. مانعی که بسیاری از صاحبان مشاغل با آن روبرو هستند، نبود داده های با کیفیت است. گاهی اوقات آنها سرمایه ها را بین تجارت و زندگی شخصی مخلوط می کنند. در موارد دیگر، آنها هیچ روشی برای ردیابی هزینه های تجاری ندارند. اگر این چالش ها آشنا به نظر می رسند، یک مشاوره با یکی از اعضای تیم خدمات حسابداری indinero برنامه ریزی کنید. ما خوشحال می شویم که به پیاده سازی یک سیستم با استفاده آسان برای کسب و کار شما کمک کنیم.

چگونه از نشانه گذاری و حاشیه در کسب و کار خود استفاده کنید

در ژانویه 2024، مدرسه کسب و کار استرن دانشگاه نیویورک تحلیلی از حاشیه های بیش از 6000 کسب و کار در نزدیک به صد صنعت گردآوری کرد. ما یک مشت پایین کشیده ایم.

تصویر 3تصویر 3

با مقایسه شرکت خود با میانگین صنعت شروع کنید. اگر تفاوت دارند، از خود بپرسید چرا.

آیا به اندازه کافی برای محصولات شارژ می کنید؟

آیا هزینه های شما خیلی زیاد است؟

چه استراتژی هایی را می توانید برای بهبود حاشیه ها اجرا کنید؟

اینها سوالاتی است که برایان جانسون، مدیر مالی مجازی indinero، هر روز دنبال می کند. در اینجا یک تجربه دست اول با یک مشتری است:

ما یک مشتری داریم که زمانی به ما مراجعه کرد و بنیانگذار نگران موفقیت بود یا خیر. ما یک تجزیه و تحلیل مالی از حاشیه سود آنها انجام دادیم و متوجه شدیم که برخی از محصولات آنها، پس از محاسبه هزینه های ثابت و سود متغیر، درآمدزایی ندارند. بنابراین در شش ماه ما با کاهش ساختار هزینه‌های او و اندازه‌گیری مناسب کسب‌وکارش به سودآوری دست یافتیم.»

برایان جانسون، مدیر مالی، ایندینرو

تجزیه و تحلیل حاشیه ها و نشانه گذاری ها نیز می تواند خبرهای خوبی به همراه داشته باشد. اگر از رقبا بهتر عمل می کنید، ممکن است زمان خوبی برای خروج از طریق ادغام یا اکتساب، سرمایه گذاری اضافی از سوی سرمایه گذاران سرمایه گذاری خطرپذیر یا رشد بیشتر با درخواست وام تجاری باشد.

اگر برای این نوع تجزیه و تحلیل، حسابداری یا حسابداری به کمک نیاز دارید، همین امروز با یک متخصص خدمات CFO مجازی indinero تماس بگیرید.

با indinero تماس بگیریدبا indinero تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید