تطبیق حسابها فرآیند مقایسه سوابق، جستجوی مغایرتها و اصلاح آنها در صورت لزوم است. این می تواند آزاردهنده باشد، اما یک جنبه مهم از مدیریت جریان نقدی است. کسب و کارها از تطبیق حساب ها برای کشف سیستم های حسابداری ناقص، حفظ انطباق با GAAP و حتی کشف تقلب استفاده می کنند.
در این مقاله، انواع تطبیق را مورد بحث قرار میدهیم، یک الگوی تطبیق نقدی برای استفاده در کسبوکار خود ارائه میکنیم و برخی از بهترین روشها را به اشتراک میگذاریم.
اصول حسابداری GAAP را بیاموزید
سرمایه گذاران انتظار گزارش مالی دقیق و قابل اعتماد دارند. به عبارت دیگر، GAAP. حسابداران باتجربه همچنین از GAAP برای صرفه جویی در دلار مالیاتی شما با حرکت از حسابداری نقدی به حسابداری تعهدی استفاده می کنند.
راهنمای خود را از اینجا دانلود کنید
نحوه انجام تطبیق در حسابداری
هنگامی که یک طرح تطبیق را در فرآیندهای حسابداری خود اجرا می کنید، معمولاً از ساختار زیر پیروی می کند:
- یک نقطه شروع را انتخاب کنید. کسبوکارها معمولاً ماهانه با هم آشتی میکنند، اما برخی ممکن است هفتگی یا فصلی را انتخاب کنند. پس از انتخاب، بررسی کنید که موجودی پایانی آخرین دوره با موجودی حساب جاری مطابقت داشته باشد.
- سپس داده های مربوطه را جمع آوری خواهید کرد. بسته به تطبیق، میتوانید هر تعداد سند را با هم مقایسه کنید: صورتهای جریان نقدی داخلی، ترازنامه، صورتحساب درآمد، صورتحساب حقوق و دستمزد، صورتحسابهای مشتری، صورتحسابهای تامینکننده یا یادداشتهای هزینه.
- تجزیه و تحلیل داده ها، یادداشت و بررسی اختلافات در طول مسیر. برای مثال، مقاله ما را بخوانید که نشان میدهد تسویه حساب بانکی چگونه است.
- نگهداری سوابق، از جمله اسناد پشتیبان، تایید تراکنش ها و هرگونه تعدیل در حساب های مربوطه.
انواع تطبیق حساب ها
به عنوان یک صاحب کسب و کار، حساب های مختلفی برای مدیریت و پیگیری وجود دارد. در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است:
تسویه حساب بانکی: مقایسه حسابهای نقدی شرکت با صورتحسابهای بانکی، تأیید اینکه اشتباهات بانکی شناسایی شدهاند و سپردههای در حال انتقال حساب میشوند.
حساب های کارت اعتباری: یکی از جنبههای ضروری ردیابی هزینههای تجاری، مقایسه صورتحسابها با معاملات در حسابهای شرکت تضمین میکند که مزایای مالیاتی به حداکثر میرسد.
بدهی ها و مطالبات: مقایسه صورتحسابهای مشتری و تامینکننده با سوابق پرداخت برای تأیید اینکه همه تراکنشها به درستی ثبت شدهاند.
دفتر کل: از آنجایی که تمام ورودی ها و خروجی ها در نهایت در دفتر کل منعکس می شوند، اینجا مکان خوبی برای شروع تطبیق حساب ها است.
موجودی: ترکیب تعداد موجودی فیزیکی با سوابق دریافت و فروش به کسب و کارها این امکان را می دهد که به طور دقیق موجودی را ارزیابی کنند و در عین حال سرقت را شناسایی کنند.
TRZ: مقایسه سوابق حقوق و دستمزد با صورتحسابهای بانکی برای تأیید اینکه کارکنان به درستی پرداخت شده اند و مالیات حقوق به درستی اعمال شده است.
الگوی تطبیق نقدی
درک تطبیق حساب یک چیز است، اما نگهداری اسناد زمانی آسانتر است که شما یک الگوی با کیفیت برای کار داشته باشید. اگر قبلاً یکی را ندارید، از فرم تطبیق نقدی ما استفاده کنید و آن را متناسب با نیاز خود گسترش دهید.
بهترین شیوه ها
در سال 2024، انجمن بررسیکنندگان خبره تقلب (ACFE) گزارش داد که هزینههای تقلب در صورتهای مالی به طور متوسط 766000 دلار برای شرکتها هزینه دارد، نه تنها برای حفظ انطباق با قوانین و مقررات GAAP و نظارت بر جریانهای نقدی، بلکه میتواند از فجایع مالی نیز جلوگیری کند.
بهترین شیوه ها شامل موارد زیر است:
آشتی منظم: هر چه مشکل زودتر تشخیص داده شود، سریعتر می توان آن را حل کرد. یک تطبیق ماهانه توصیه می شود، اما بررسی های مکرر ممکن است بسته به حجم تراکنش مناسب باشد.
تفکیک وظایف: هیچ فردی نباید مسئول تمام جنبه های جریان نقدی شرکت شما باشد. با تقسیم مصالحه، ثبت و مجوز هزینه ها بین افراد متعدد، احتمال تقلب کاهش می یابد.
نگهداری دقیق سوابق: نگهداری کپی از فاکتورها، صورتحسابهای بانکی و سایر اسناد، فرآیند تطبیق را امکانپذیر میسازد، البته در صورتی که حسابرسی میشوید، از شرکت خود محافظت کنید.
استفاده از نرم افزار حسابداری: استفاده از فرآیندهای خودکار برای ثبت تراکنشها، ضمن سادهسازی فرآیند آشتی، احتمال خطا را کاهش میدهد.
نتیجه گیری
تطبیق حساب یک فرآیند حیاتی برای صاحبان مشاغل است که دقت مالی و انطباق با مقررات را تضمین می کند. تیم خدمات حسابداری آنلاین Indinero اینجاست تا به شما در مدیریت تطبیق کمک کند تا بتوانید روی اداره کسب و کار خود تمرکز کنید.